Home Site nieuws Monique Alles over Cindy Mijn forums Interessante websites Online spelletjes Foto's van mij en Cindy Downloads
Contact opnemen Bezoek mijn gastenboek Meldt je aan voor mijn nieuws-feed and podcast feed
Mijn geschiedenis, hobbies, interesses, bezigheden en links naar voor mij relevante websites vind je allemaal verzameld op deze site!
Inleiding: Op de St. Jozefschool in Leeuwen, roermond, waren de docenten van mening dat niet alles uit een boekje te leren valt en dat het leerproces prettig moet zijn, levendig en fantasierijk, en vooral origineel. Daarom maakten zij gebruik van een systeem dat levensonderwijs heet, onderwijs dus bekeken vanuit het leven en niet vanuit de theorie.
Werkwijze
Bij het levensonderwijs werd niet met boeken gewerkt, en ook niet met vakken als aardrijkskunde, geschiedenis, biologie etc. Gedurende de ochtend kregen we eerst rekenen en daarna Nederlandse taal, dit werd wel aan de hand van bestaande lesmethoden gedaan. In de middag veranderde de werkwijze helemaal. het belangrijkste onderdeel was de klapper. Gedurende elk jaar werd aandacht besteed aan een aantal thema's, waarvan er een aantal elk jaar terug keerden. In zo'n thema werden verschillende vakken verwerkt waardoor bovengenoemde vakken en meer toch aan bod kwamen. Enkele thema's waren: kerst, pasen, middeleeuwen, eskimo's, godsdienst, en nog veel meer. Gemiddeld waren we per thema 2 of 3 weken bezig. In de klapper verzamelden we werkstukken per thema, bijvoorbeeld opstellen, tekeningen of teksten die de docenten ons dicteerden.
Aan het begin van elk thema werd de gehele klas in een kring neergezet, waarna de docent en klasgenoten een soort gesprek voerden over het thema. in zo'n gesprek vertelde de docent over het thema, dat was altijd in de vorm van een boeiend en interessant verhaal waardoor het gemakkelijk was om er met de aandacht bij te blijven. Het was een pakkend verhaal, concreet en praktisch. En er werden vragen gesteld, zowel door leerlingen aan docent als andersom. Daarna werd begonnen met het maken van de voorpagina voor het thema, met een relevante tekening. Daarna werd het thema uitgediept, met meer gesprekken, het schrijven van opstellen, dictee, voorlezen, muziek, toneel, nog meer tekenen, knutselen en nog veel meer, en alles wat in mapvorm te bewaren viel werd dan ook bewaard, per thema en dat werd dan door de docent gecontroleerd. het was een leuke en vruchtbare manier van werken.
Natuurlijk is het voor mij al een hele tijd geleden dat ik hier naar school ging en levensonderwijs kreeg, dus bepaalde details weet ik gewoon niet meer, maar dit geeft in ieder geval een globaal idee.
Index Contact Linklijst Mijn Hyves-pagina Mijn msn space
Met dank aan BlinfoTec's cursus websitebouwen voor visueel gehandicapten.